Tekenen
met Michiel Paalvast

Programma cursus Tekenen 2025/2026
Thema 1: Het Portret (Les 1-4)
Les 1 – Portrettekenen: verhoudingen en constructie
Techniek: meting van gezicht, basisvormen, hulplijnen.
Voorbeelden: Leonardo da Vinci’s studies van gezichten, Albrecht Dürer.
Les 2 – Licht, schaduw en expressie in het portret
Techniek: arceren, tooncontrasten, sfeer.
Voorbeelden: Rembrandt’s tekeningen, Hans Holbein.
Les 3 – Vrij portret tekenen
Oefening met model (live of foto). Focus op karakter.
Inspiratie: Ingres’ portrettekeningen.
Les 4 – Portret met eigen interpretatie
Combinatie realisme en experiment.
Inspiratie: Egon Schiele’s expressieve lijnvoering.
Thema 2: Het Landschap (Les 5-8)
Les 5 – Perspectief en opbouw
Techniek: horizon, verdwijnpunten, ruimtewerking.
Voorbeelden: Piero della Francesca, Canaletto.
Les 6 – Licht en atmosfeer
Techniek: sfeer door lijn en toon.
Voorbeelden: Claude Lorrain, Turner’s schetsen.
Les 7 – Vrij landschap tekenen
Werken naar waarneming of foto’s.
Inspiratie: Van Gogh’s snelle lijnen in landschapstudies.
Les 8 – Landschap met persoonlijke invulling
Experimenteren met structuur en lijnvoering.
Inspiratie: Cézanne’s landschappelijke studies.
Thema 3: Figuren (Les 9-12)
Les 9 – Anatomische basis
Techniek: lichaam in verhoudingen, beweging.
Voorbeelden: Michelangelo’s figuurstudies.
Les 10 – Dynamiek en houding
Techniek: snelle schetsen, beweging vastleggen.
Voorbeelden: Rubens’ en Degas’ schetsen.
Les 11 – Vrije figuurtekening
Werken naar waarneming of foto.
Inspiratie: Goya’s levendige schetsen.
Les 12 – Figuur in eigen interpretatie
Combineren met expressieve lijnvoering of abstractie.
Inspiratie: Matisse’s lijntekeningen.
Thema 4: Dieren (Les 13-16)
Les 13 – Observatie en constructie
Techniek: basisvormen, proporties.
Voorbeelden: Dürer’s “Haas”, Leonardo da Vinci’s dierenstudies.
Les 14 – Textuur en beweging
Techniek: vacht, veren, dynamiek vastleggen.
Voorbeelden: Franz Marc, George Stubbs.
Les 15 – Vrije dierstudie
Tekenen naar foto, dierentuin, of op basis van schetsmateriaal.
Inspiratie: Rembrandt’s dierstudies.
Les 16 – Dier in eigen interpretatie
Expressieve of gestileerde uitwerking.
Inspiratie: Picasso’s dierentekeningen.
Thema 5: Allegorie, Mythe en Fantasie (Les 17-20)
Les 17 – Symboliek en verhalende elementen
Techniek: combineren van vormen tot betekenisvolle scènes.
Voorbeelden: Botticelli, William Blake.
Les 18 – Compositie van complexe scènes
Techniek: overlapping, gelaagdheid, sfeer.
Voorbeelden: Goya’s dromen en visioenen.
Les 19 – Vrije mythische verbeelding
Eigen verhaal, schets, fantasiewezens.
Inspiratie: Odilon Redon, Hieronymus Bosch.
Les 20 – Fantasie in persoonlijke stijl
Toelaten van eigen symboliek.
Inspiratie: Paul Klee’s fantasievolle tekeningen.
Thema 6: Ornamenten en Architectuur (Les 21-24)
Les 21 – Basis architecturale vormen
Techniek: perspectiefconstructies, ordening van vormen.
Voorbeelden: Palladio’s schetsen, Renaissance bouwtekeningen.
Les 22 – Ornament en detail
Techniek: ritme, herhaling, decoratieve elementen.
Voorbeelden: Albrecht Dürer’s ornamentstudies, islamitische motieven.
Les 23 – Vrij tekenen van gebouwen of ornamenten
Ter plekke (plein, kerk) of foto.
Inspiratie: Piranesi’s architectuurfantasieën.
Les 24 – Architectuur en ornament naar eigen interpretatie
Vrij ontwerp, fantasie-architectuur.
Inspiratie: Gaudí’s schetsen.
Slotfase: Integratie (Les 25-26)
Les 25 – Eigen keuze project (techniek combineren)
Studenten kiezen een thema en combineren geleerde technieken.
Inspiratie: diverse voorbeelden uit Eisler’s overzicht van stijlen.
Les 26 – Presentatie en reflectie
Bespreking van werk, reflectie op de ontwikkeling.
Leren herkennen hoe de traditie van tekenkunst doorwerkt in hun eigen stijl
